Roetfilter geforceerd regenereren (DPF)

Als de omstandigheden ideaal zijn, gaat een roetfilter lang mee. ‘Ideaal’ is een flinke rit op de snelweg, waarin het regeneratieproces in één keer perfect wordt uitgevoerd. 

De generatie Renault Master vanaf 2019 en jonger zijn gevoeliger voor korte trips of start-stop-omstandigheden. Tijdens korte ritten komt een dieselmotor niet op bedrijfstemperatuur en wordt er meer roet gevormd tijdens de verbranding omdat deze niet optimaal is. Hierdoor loopt het filter langzaam vol, ofwel het roetfilter raakt verzadigd. Dit is te wijten aan de kwaliteit van de motorolie, brandstof en stadsverkeer. 

Regeneratieproces Renault Master

Het regeneratieproces is het schoonbranden van het roetfilter. Hierbij wordt het opgeslagen roet verbrandt. Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter in te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot 600 graden (regeneratie temperatuur) en verbrandt het roet in het roetfilter.

Door middel van de Adblue toevoeging, wat betekent een dieselemissie brandstof, wordt deze ingespoten in het uitlaatsysteem. De SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) zet hierdoor meer dan 90% van de schadelijke NOx om in onschadelijke stikstof en waterdamp.

Elke 200 t/m 300 kilometer, afhankelijk van de omstandigheden, of deze aan de waarde voldoen, wil de Master het roetfilter gaan ‘regenereren’. Als dit proces niet wordt afgemaakt of onderbroken wordt, door bijvoorbeeld de Master uit te zetten, kunnen er na een tijd storingen in het display komen. Dat zijn de meldingen “Controleer luchtverontreiniging” en als je hier langer mee doorrijdt ook “Controleer inspuiting”. Mocht het roetfilter verzadigd zijn en als de tegendruk te hoog is, zal de Master in een noodloop gaan. Dan heb je weinig vermogen en kan je niet harder rijden dan 90 km/h. Dan verschijnt op een gegeven moment de melding “risico op motorschade”. Heb je hier last van? Bel ons om een afspraak te maken in onze werkplaats.

Onderhoud Renault Master roetfilter 

Rij je veel korte stadsritten? Dan adviseren we in ieder geval de onderhoudsintervallen te halveren naar 20.000 km elk jaar. Wij kunnen dan bij elke onderhoudsbeurt het roetfilter uitlezen en eventueel deze handmatig regenereren, dit kost bij ons € 99,- excl. btw. Wij lezen het aantal gram roet in het roetfilter uit en kunnen een inschatting maken of dit nodig is. Dit doen we in combinatie met het reguliere onderhoud omdat de olie verdunt is na deze ingreep en vervangen moet worden. Dan kan het handig gecombineerd worden en scheelt het in de kosten.

Kenmerken van volgelopen roetfilter bij je Renault Master

  • “Controleer luchtverontreiniging” melding op dashboard
  • “Controleer inspuiting” melding op dashboard 
  • Noodloop rijdt niet harder dan 90 km/h 
  • Minder vermogen
  • Fan blijft regelmatig nablazen bij uitzetten Master
  • Accu regelmatig leeg

Het is heel erg belangrijk dat er de juiste motorolie ingaat, de RN17 5W30. Bij verkeerde motorolie raakt het roetfilter sneller verzadigd en verstopt met as. Dit as kan het roetfilter niet uit, we zullen dan het roetfilter moeten verwijderen en moeten reinigen. 

Bij bijvoorbeeld het gebruik van een 5W40 motorolie loopt het roetfilter extra snel vol. Let hier dus goed op! Bel ons voor het maken van een afspraak!

Tips voor roetfilter onderhoud

  • Rij regelmatig een lange rit van 30 of 40 kilometer waarbij je regelmatig de motor boven de 3000 toeren houdt in de 4 of 5de versnelling. 
  • Er mag maar één type olie in, doe dit ook! De 5W30 RN17, wij hebben deze in voorraad, deze wordt in Nederland gemaakt volgens de hoogste kwaliteitseisen. 
  • Vul altijd tijdig de Adblue bij. 
  • En niet geheel onbelangrijk: laat tijdig onderhoud uitvoeren, voorkom slechte kwaliteit motorolie. 

Een leuk weetje

De Renault Master met Adblue Euro 6 heeft een minimale fijnstof uitstoot. Dit staat ongeveer gelijk aan een moderne driecilinder turbo benzinemotor.